Friday, August 21, 2009

رمضاااااااااااااني



وووووووو
ومرت السنة بسرعة كما هي عادتها

وهل علينا رمضان الكريم بكل الخير ، صلاة.. صوم...قرآن... تراويح... ياميش... وعزومات بتجمع العيلة...

رمضان بالنسبة لي شهر متعب جدا جدا... في البيت... شايلة هم الناس كلها اللي بنفطر معاهم واللي بنفطر عندهم وكمان اللي ما بشوفهمش اصلا في رمضان...
دا غير وقت الصلاة والقرآن اللي كل سنة بيقل عن اللي قبله...

نفسي أوي اقضي رمضان معتكفة عبادة فقط صلاة وصوم وقرآن... لكن أرجع افتكر أن طاعة الأم عبادة، لمة الناس على الفطار عبادة، لما الناس بيعجبها أي حاجة من العكعكة اللي أنا بعملها بكون مبسوطة اوي وبحس انهم مبسوطين ودي برضه عبادة، في ميزان حسناتي يعني،(إن شاء الله... دعواتكم معايا).

دا غير أن الثواب على قدر المشقة.


بدخل رمضان حاطة أيدي على قلبي من كثر التعب اللي بشوفة، وبخرج منه برضه حاطة ايدي على قلبي.. ياترى حاجة اتغيرت جوايا.. وخاصة أن الشهر دا بالذات برتاح فيه من التفكير في نفسي، ما بكنش ملك نفسي، فبتمنى دايما أنه يكون فرصه للتغيير واعادة الحسابات الكثير الغلط في حياتي... والله المستعان.

وكل سنة وانتم طيبيون

وكل سنة والأمة الإسلامية بخير، ورغم أن الجملة دي بنقولها كل سنة والحال للأسف بيتجه إلى الأسوأ، لكن برضه بتمنى أن تكون الأمة الإسلامية في خير.

6 comments:

محمد حمدي said...

كل سنه وانتى طيبه يا رندا

وعلى فكره مدونتك ممتازه وخصوصا موضوعاتك الصحفية . انا بكتب فى مجلة احنا ومجلة كلمتنا وجريدة عين وشباب مصر وموقع عشرينات وغيرها

اتمنى يكون فى بينا تعاون

راندا رأفت said...

وانت طيب يا محمد

رمضان كريم

د. إيمان مكاوي said...

كل عمل بنعمله يارندا ونيتنا فيه طاعة لله هيكون عليه ثواب ويمكن يكون أكثر من ثواب العبادة وخاصة بر الأباء
أعانك الله على حسن عبادته وكل عام وأنت بخير

راندا رأفت said...

يتقبل الله منا ومنكم يا ايمان

كل سنة وانت طيبة

مستكه said...

راندا كل سنه وانتي طيبه يارب

رمضان كريم عليكي وعلينا

علي فكره انتي بجد وحشاني جدا

رقمك ضاع مني للاسف

انا عارفه اني مقصره معاكي بجد بس سامحيني


التوبيك ده روعه ياراندا كانك بتتكلمي بلساني بجد

فعلا اجمل مافي الشهر غير الروحانيات والعبادات يعني

ان الواحد فعلا مفيش وقت فيه يفكر في نفسه ولا الهموم والهواجس اللي بتكون معششه في العقل دي بتظهر في الشهر ده

ياريييييييييت السنه كلها رمضان

كل سنه وانتي طيبه ياراندا ينعاد عليكي باليمن والبركات يا جميل

راندا رأفت said...

كل سنة وانت طيبة يا مستكة
وبعودة الايام الحلوة